CARA MAKAN SEHAT ALA RASULULLAH


Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH : Coctail

Cara makan :
Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah Terlebih dahulu, baru makan nasi. Tidur 1 jam setelah makan siang. Jangan sekali-kali makan malam, barang siapa yang makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda

Kelihatannya sulit, tapi kalau tak percaya, cobalah. Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek. Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merusak usus kita. Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt membuat amalan antara lain:

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit). Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)

Sumber : http://www.ardi33. & FB Buca
Salam Sehat, 28-11-2009

7 Comments

Filed under article

7 responses to “CARA MAKAN SEHAT ALA RASULULLAH

  1. terima kasih info yang bermanfaat ini. salam kenal

  2. sama2, semoga banyak kegunaan dari post ini🙂

  3. Noah

    Honestly,, im not moeslem but it doesnt metter right to comment,,,😉 but i so proud with moeslems prophet muhammad, it was so great,, coz at the time there’s no medical center right,,. But, why there’s a lot of moeslem people when i asked to them their didnt know about mohammad lifestyle primary in health programme, why,,, n when i’ve practiced to eat fruite frist then main course my friends whose moeslem they were laugh to me,, n i said its mohammad life style, n they are yet laughing to me,, but i feel great of my body,, its great medicane to get long age.. Tnx

  4. Liza

    salam. leh tak sy betulkan sikit..
    actually, kite perlu mkn makan malam.. Rasulullah pesan, makanlah pada waktu malam walaupun sebijik tamar.

  5. dayang hanifah

    dalam artikel yang bertajuk sama bertulis ‘jangan sesekali tinggal makan malam, barang siapa tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan berlipat kali ganda”.

    Saya setuju dgn liza tentang pesanan Rasulullah, makanlah pada waktu malam walaupun sebiji tamar. Takkan la Rasulullah nak menyeksa umatnya dengan melarang makan malam. Sedangkan kita berbuka puasa pun dah dekat nak malam. Lepas maghrib tu kan dah dekat nak malam. Time tu ramai orang makan sebab masa berbuka makan sikit jer.

    Rasanya ada individu tak bertanggungjawab memanipulasi artikel yang sebenar. Ok apa makan malam, tapi jangan kuantiti yang banyak, yang penting makan. Jangan sampai gemuk sebab Allah dah bagi kita kiraan BMI yang accurate masa baru lahir, takde pun lahir jer dah gemuk. Gemuk sebab makan malam sama banyak cam makan tengahari. Saya makan malam, tapi tak gemuk pun.

  6. これは難しいですね!

  7. rihan

    yang benarr jangan tinggalkan makan malam karena orang yang meningglakan makan malam akan dimakan kolesterol.kita harus makan malam walau hanya sebutir nasi,waktu dulu kurma kering.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s